четвер, 30 березня 2017 р.

Інтегрований урок




Тема. Ось-ось зима прилине.
Природознавство .  Презентація проекту «Як готуються до зими рослини»
Образотворче мистецтво. Наближається зима.
Мета: вчити  збирати  інформацію щодо  теми проекту; розвивати навички презентування знайденої інформації різними формами реалізації та естетичний смак ; спонукати дітей до творчої та пізнавальної активності ; ознайомити з поняттями «хроматичні», «ахроматичні кольори», навчити збагачувати палітру колірних відтінків; виховувати любов та дбайливе ставлення до природи.
 Вид проекту за домінуючою діяльністю: дослідницько-інформаційний,
між предметний, середньої тривалості, груповий.
Очікувані результати:      
- вміє виступати перед аудиторією,  ілюструвати дослідження і його результати;
- оцінює власну діяльність та діяльність однокласників.
Тривалість:  21 день.
                                       Етапи навчального проекту  
І етап. Організація проекту.
Визначення  теми, мети проекту, навчального предмету, виду проекту та його тривалості.
ІІ етап. Планування проектної діяльності.
Ознайомлення учнів із загальною темою і провідною проблемою.
Бесіда:
- Протягом двох тижнів ви будете спостерігати за змінами, що відбуваються в житті рослин восени, збирати інформацію про те, як готуються рослини зимового періоду, фотографувати, готувати презентацію зібраних матеріалів на уроці природознавства.
Формування груп для проведення дослідження, спостереження.
Учні класу об’єднуються в групи за бажанням.
група 1 - фотокореспонденти (спостерігають за змінами в житті рослин, фотографують побачене для створення фотоальбому  «Як змінюються рослини восени»);
група  2 - науковці (знаходять інформацію про  те, як рослини готуються до зими в Інтернеті, енциклопедіях, довідниках та дитячих журналах);
група  3- «Літератори» (інсценізувати казку « Як берізка листя дарувала»
І. Прокопенко)
група 4 – «Колекціонери» (зібрати насіння осінніх квітів, овочів.)
Обладнання: презентація, девіз, колекція насіння квітів, колекція насіння овочів, фотоальбом  «Як змінюються рослини восени», маски для героїв казки (берізка, їжачок, ялинка, підберезник, мураха), таблиці у вигляді будиночків  «Ахроматичні кольори», «Хроматичні кольори», паперовий рюкзачок, картки для підсумку уроку. 
Хід уроку
1. Організаційна частина.
1.1. Інтерактивна вправа «Посмішка».
Закінчилась вже перерва,
Пролунав шкільний дзвінок.
А тепер усі швиденько
Налаштуйтесь на урок.
Діти, в народі кажуть, що добрий гість – дому радість.  Сподіваюсь, що ви, як і я, раді нашим гостям. Привітайтесь та подаруйте їм свої чарівні доброзичливі посмішки.
1.2. Емоційне налаштування на урок.
  Вступне слово вчителя.  
Урок природознавства в першу чергу є уроком спілкування з природою, під час якого ми вчимося цінувати матінку-природу, бачити її красу, відчувати себе її часточкою. Саме це я зараз пропоную вам відчути.
(Учень читає вірш під музичний відео супровід «Осінь»)
1.3. Слухання вірша Д.Мегелик «Зима ось-ось прилине»
Пов′яли пишні квіти,
Затих осінній сад.
Туманом ліг на віти
Холодний листопад.
Повільно на світанні
Бреде він у степах,
Де листячком останнім
Легкий мороз пропах.
Зима ось-ось прилине
В снігах засне земля.
І пісня хуртовини
Над нею загуля.
2. Підсумки спостережень (кубування)
За допомогою нашого куба підведемо підсумки спостережень за погодою.
-       Який сьогодні день?
-       Число?
-      Стан неба?
-      Температура?
-      Вітер?
-      Опади?
2.1.         Народний прогностик
     Вчитель.  Діти, мені дуже кортить розкрити вам одну таємницю. Уявляєте, наші стародавні предки також спостерігали за природою, хоча у них не будо спеціального обладнання, комп’ютерів, штучних супутників. Знаєте, що вони робили? Вони помічали свої спостереження, а потім виводили певні закономірності – прикмети, завдяки яким могли зазирнути краєчком ока на майбутню погоду. Послухайте, які народні прикмети знайшов наш друг природи.
(Виступає друг природи)
     За народним календарем 26 листопада – день Івана Златовуса. Люди помітили, що цього дня будь-яка рослина зупиняється в рості, а земля засинає до весни. В народі кажуть: «На Златовуса все в полі пусто». Наші пращури вивели таку прикмету: «Якщо 26 листопада буде негода або іній на деревах, то в наступному році буде гарний врожай».
Вчитель. Дякуємо нашому другові природи за пошукову роботу. Ми обов’язково перевіримо, істинна чи хибна ця прикмета.
3.Оголошення теми і мети уроку
Сьогодні на уроці ми підведемо підсумки спостережень за природою свого краю восени. Протягом трьох тижнів ми з вами  спостерігали за змінами, що відбуваються в житті рослин, збирали інформацію про те, як готуються рослини до  зимового періоду, фотографували, готували презентацію зібраних матеріалів. Сьогодні будемо презентувати результати нашої роботи, а також доопрацюємо малюнок «Наближається зима».
Тож Сойка  Синьокрилка принесла нам таку тему уроку: «Ось-ось зима прилине».
Працювати на уроці будемо під девізом, який приніс Їжачок Хитрячок : «Єдиний шлях, який веде до знань – це діяльність».
Коли ми на уроці природознавства вирушили у першу мандрівку «Природа восени», нас зацікавили такі питання :
-      Чому восени змінюється колір листя?
-      Чому відбувається листопад?
-      Яка послідовність листопаду різних дерев?
-      У яких дерев листя опадають зеленими?
Наші «Науковці»  знайшли відповіді на ці питання.
4. Презентація проекту
4.1.Група «Науковці»
1. Чи  знаєте ви чому відбувається листопад? Чому жовтіє листя?
Листя зелене, бо в його клітинах є особлива речовина - хлорофіл. Він потрібен рослинам, щоб перетворювати сонячну енергію у поживні речовини.
2. Восени стає холодніше. Дні стають коротшими, а ночі довшими. Такі зміни підказують деревам, що скоро настане зима. І дерева починають готуватися до зимового сну.
3. В листках більше не утворюється хлорофіл. Його стає все менше та менше. Він поступово зникає.
4. Тому листочки згодом стають жовтими, червоними та коричневими.
5.Спочатку починає жовкнути листя на березі. З кожним днем все більше й більше стає жовтого листя на деревах і кущах. У вишні і горобини листя стає червоним, а в дуба - бронзовим.
6. Після зміни забарвлення листя починається листопад - пора опадання листя. Найбільший листопад починається після перших заморозків. Раніше за інші дерева скидає листя липа. Потім опадає листя з кленів і горобини. До глибокої осені зберігається листя на березі. А листки деяких дубів не опадають навіть узимку.
7. Жовтіють і в’януть трави. Залишаються зеленими суниці, копитняк, які не бояться морозу.
8. Не усі дерева і кущі перефарбовують своє листя. Зеленим опа­дає листя ясена, вільхи, бузку.
- Чи впливає зниження температури повітря восени на життя рослин?
9. Так. Насамперед те, що косе сонячне проміння менше нагріває повітря і поверхню ґрунту, а отже, воду, яка є в ґрунті. Вода, температура якої стає нижчою, ніж улітку, не може надійти через коріння до всієї рослини. Тоді дерево або кущ, захищаючись від надмірного випаровування через листя, починає поступово скидати його.
Скидаючи листя, дерева рятуються від снігопадів, які можуть зламати їхні гілки.
10. Хвойні дерева - сосна, ялина - залишаються на зиму зеленими.
  Хвойні рослини легко переносять тимчасову нестачу води, яка надходить до коріння з ґрунту. Їхня хвоя випаровує набагато менше води, ніж листя листяних дерев.

Вчитель. Осінь - час підготовки і переходу рослин до зимового спо­кою.
Завдання від науковців : полічити скільки років зрізаному дереву.
4.2.  Виступ групи колекціонерів
-  Ми дізналися, що восени дозрівають плоди і насіння рослин і зібрали  колекцію насіння квітів:   тут чорнобривці, айстри, мальви, сухоцвіт, водозбір, нагідки.
- А ось нарциси розмножуються цибулинками, георгіни бульбами , а гладіолуси  бульбоцибулинами, які на зиму викопують і зберігають до весни.
- А тут у нас зібрано колекцію насіння овочевих культур: буряка, моркви, цибулі, огірків.
4.3. Виступ групи «Фотокореспонденти»
         Вчитель . Осінь – це шлях, який проходить природа від літа до зими. Наші фотокореспонденти відслідковували  і фотографували як змінювалися об’єкти природи протягом трьох тижнів і створили  фотоальбом «Як змінюються рослини восени», а також поцікавилися в учнів 6 класу «Шкідливе чи корисне опале листя?»
4.4. Виступ групи «Літератори»
         Осінь додає натхнення людям мистецтва. Багато художників, композиторів,  поетів, письменників присвячують їй свої твори. Нашим «Літераторам» сподобалась казка І.Прокопенко «Як берізка листя роздарувала» і вони приготували її інсценізацію.
Інсценізація казки І.Прокопенко «Як берізка листя роздарувала»
5.Ознайомлення учнів з поняттям «хроматичні» і «ахроматичні» кольори.
         - Осінь – це прекрасна пора, коли природа перед тим як «заснути» постає у всій своїй красі. Можна побачити розмаїття кольорів : синій, жовтий, оранжевий, червоний, зелений, блакитний, коричневий та інші. Це всі кольори спектра та їх сполучення. У образотворчому мистецтві вони називаються хроматичними від слова «хромос» - колір. А ось ахроматичні кольори – це кольори, які не мають забарвлення , тобто безколірні – білий, сірий, чорний. Ці знання дає вас Сонечко Семикрапочка.
6. Практична робота.
6.1. Демонстрація картини українського художника Ю. Пацана «Зима»
         Перед вами картина сучасного українського художника Ю. Пацана «Зима». Це сільський пейзаж. На передньому плані бачимо засніжену дорогу, трохи далі одягнені у снігові шапки будинки. Відчувається, що у них тепло і затишно. Із димарів виходить білий димок. На задньому плані засніжені дерева. Про цього художника кажуть, що він уміє побачити красу в самому звичайному.
- Скажіть, які кольори використав художник на своєму полотні?
6.2. Пояснення вчителя поетапного виконання роботи.
-        Сьогодні ми доопрацюємо наш зимовий пейзаж. У своїй роботі будемо використовувати тільки ахроматичні кольори. Спочатку білим кольором намалюємо сніжинки, потім до білого додамо крапельку чорного і змішаємо на палітрі. Сірим домалюємо сніг на гілках, на дорозі. Додамо ще трохи чорного, темно сірим зобразимо хмаринки.
6.3. Демонстрація зразка
6.4.Практична робота учнів
6.        Підсумок уроку
Вправа «Рюкзак»
-      Які знання ми візьмемо з нашого уроку у наступну подорож?
(на  дошці картки)
·        Зміна забарвлення листя.
·        Листопад
·        Ріст бруньок  на деревах і кущах.
·        Достигання плодів і насіння.
·        В’янення трав.
·        Цвітіння первоцвітів.
7.        Домашнє завдання
-      Наступний проект, над яким будемо працювати «Як тварини готуються до зими». Подумайте про які осінні явища у житті тварини ви б хотіли дізнатися.


План – конспект
інтегрованого уроку читання – трудове навчання
 в 3 класі
Тема: Незвичайний подарунок – краса!
Тема уроку читання: Диво – квітка.  В.Сухомлинський «Сергійкова квітка»
Тема уроку трудового навчання: виготовлення аплікації «Пухнаста квітка» у техніці торцювання.
Мета: розширити знання учнів про життєвий шлях В.Сухомлинського, удосконалювати навички правильного, виразного читання; учити визначати головну думку твору, висловлювати морально-оцінні судження і доводити їх; збагачувати мовлення образними висловами;
  ознайомити з технікою торцювання, матеріалами та інструментами , потрібними для виконання аплікації в техніці торцювання, вчити виготовляти аплікацію «Пухнаста квітка»;
   розвивати спостережливість, уміння висловлювати свої почуття;
виховувати бережливе ставлення до природи, інтерес до творів В. Сухомлинського.
Обладнання: портрет В.Сухомлинського, квітка, картки для групової роботи, напис «Диво-квітка», картки –«блискавки».
Об’єкт праці: аплікація «Пухнаста квіточка»
Матеріали та інструменти: папір, клей, списаний стержень кулькової ручки, зразки робіт.
Хід уроку
1.     Організація класу до уроку 
1.1.         Привітання
Усміхнися всім навколо,
Небу, сонцю, квітам, людям,
І тоді обов’язково
день тобі веселим буде!

1.2.         Створення сприятливого психологічного комфорту
-           Сьогодні на урок я принесла квіточку. Ця квіточка незвичайна,  вона чарівна. Вона виконує всі мої бажання. Вірите? От сьогодні я бажаю, щоб усі мої учні гарно працювали на уроці, отримали нові знання і вміли використати їх у життєвих ситуаціях.
1.3.    Перевірка готовності учнів до уроку
2.Актуалізація опорних знань. Вправа «Мозковий штурм»
-  Пригадайте, яку тему ми вивчаємо на уроці читання?
- «Цікава книга природи» - це вислів вжитий у прямому значенні?
- Як ви думаєте, чому природу називають книгою?
3. Розчитування
3.1. Читання речень-переплутанок (за методом Едігея)
роПрида вненапона союкра. баТре її лькиті тичибапо, чувідти і зумізроти.
4.Повідомлення теми і мети уроку
- Прочитайте тему уроку.  Як ви думаєте, про що буде іти мова на уроці?
4.1. Створення проблемної ситуації. Вправа «Лабіринт».
-          На сьогоднішньому уроці ми відкриємо наступну сторінку Природи. А допоможе нам в цьому твір, назву якого ви дізнаєтесь, коли пройдете лабіринт. 
(на дошці)

4.2. Мотивація навчальної діяльності
-           Отже, ми будемо працювати над оповіданням В.Сухомлинського «Сергійкова квітка». Ви запитаєте, а навіщо нам папір, клей. Це тому, що у нас сьогодні незвичайний урок, а інтегрований. Урок читання ми поєднаємо з уроком трудового навчання. Спочатку ми будемо працювати  над оповіданням «Сергійкова квіточка», а потім самі виготовимо «Пухнасту квіточку» в новій для вас техніці – торцювання. А присвятимо ми цей урок і його результати В.Сухомлинському  - учителю, який все своє життя присвятив учням. 28 вересня ми відзначали 95 річницю з дня його народження.
5.  Осмислення нових знань.
5.1.Вправа «Мікрофон»
-         Пригадайте, що ви знаєте про В.Сухомлинського?
-         Які оповідання читали в 2 класі?
-         Чого вчать його твори?
5.2.Читання статті «Свіжий вітер казки»
           - Слухайте уважно, щоб могли розказати, що нового дізналися про В.Сухомлинського.
           Жив на світі Учитель. Його звали Василь Олександрович. Він був середнього зросту, худорлявий; каштанове волосся відкривало високе чоло. Але головним на  обличчі були очі – карі, променисті, то лагідні, то замріяні, то вимогливі, запитальні,  а то й усміхнені, жартівливі.
           Усе своє життя з 17 років Василь Олександрович працював у школі й найбільше хотів навчити дітей думати, відчувати, радіти й сумувати не лише власними радощами й печалями, а й татовими і маминими, дідусевими і бабусиними, братовими й товаришевими, зайчика і синички, верби і тополі, місяця і вітру,  всієї нашої Землі.
           Учитель часто учив дітей самих складати казки серед природи, у зеленому класі, що він називав Школою під Голубим Небом, або Школою Радості. 
5.3.Бесіда після слухання
-  Що нового дізналися?
-  Які запитання виникли?
6.Опрацювання оповідання «Сергійкова квіточка»
6.1.Робота над заголовком. Вправа «Передбачення»
- Як ви думаєте, про кого це оповідання? Пофантазуйте, про що тут може йтися.
(всі передбачення записуються на дошці)
6.2. Читання оповідання вчителем
- Послухайте оповідання, назвіть головних героїв .
6.3. Бесіда після читання
- Хто головні герої твору?
-  Чи виправдались ваші передбачення щодо подій , які описані в оповіданні?
-  Яка головна думка твору?
Словникова робота
колодочка
гущавина
вирізьблено

6.4. Самостійне читання учнями мовчки.
- Коли і де зустрілися діти?
- Чим вони хвалилися?
6.5. Вправа «Знайди і прочитай речення»
- Знайдіть і прочитайте речення, в яких вжиті дані слова.
(Слова на картках – «блискавках»: навчання, хвалитися, вершник, ліхтарик, заспівав, квітка, поміняти, здивувався.)
6.6. Робота в групах. Інтерактивна вправа «Акваріум»
1 група
Подарунки від батьків – головне, вважали Петро, Максим, Гриць. А ви як думаєте?
2 група
Хто із зображених дітей – Сергійко? Доведіть свою думку.
3 група
То що ж у світі найдорожче за будь-які речі? Чому?
6.7.Підсумкова бесіда
- Чого навчила нас ще одна сторінка книги Природи?
7. Виготовлення аплікації «Пухнаста квіточка»
7.1.Пояснення виконання роботи і сповільнений показ
                   - А тепер виконаємо аплікацію «Пухнаста квіточка». Наносимо клей тонкою смужкою по контуру на невелику ділянку малюнка. Торець стержня ставимо на квадратик. Зминаємо квадрат і прокатуємо стержень між пальцями. У нас вийде кольорова торцівочка. Ставимо на клей та виймаємо стрижень. Кожну наступну торцівочку приклеюємо поруч з попередньою. Можна в цій техніці заповнити фон малюнка, а ми будемо виконувати торцювання по контуру.
  7.2.Самостійна практична робота
7.3.Повідомлення «А чи знаєте ви?»
                   Торцювання – один із видів паперового рукоділля. Цю техніку можна віднести і до способу аплікації, і до папероскручування. За допомогою торцювання можна створювати дивовижні об’ємні картини, килимки, листівки.
                    Ще маловідома, ця техніка дуже швидко знаходить нових шанувальників і завойовує  популярність у світі рукоділля. Це пояснюється, по-перше, незвичайним ефектом «пухнастості», який дає торцювання, а по-друге, дуже легким способом виконання.  
- Як ви вважаєте, що краще : купити листівку і подарувати чи виготовити своїми руками?
8. Підсумок уроку
8.1.Підсумкова бесіда
- Кому б ви хотіли подарувати свою квіточку? Чому?
- Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?
- Хто задоволений своєю роботою на уроці?
- А хто міг би працювати краще?
- Кому присвятили ми свій урок?
- З якою новою технікою аплікації познайомилися?






8.2. Оцінювання роботи учнів на уроці.
9. Домашнє завдання
Прочитати оповідання «Сергійкова квітка»,

підготуватися до читання в особах, за бажанням скласти власну казку.

Немає коментарів:

Дописати коментар